تبلیغات
دانشجویان تکنولوژی جراحی زنجان - امگا 3
دانشجویان تکنولوژی جراحی زنجان
اینجا قلمروی توست...
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 17 اردیبهشت 1390

فواید اُمگا-3

آن چه توجه محققان را به خود جلب کرده، این است که بروز بیماری‌های قلبی و سکته در اسکیموها بسیار کم است.

محققان با توجه به رژیم غذایی در مناطقی که شیوع بیماری‌های قلبی در آنها کم بود، دریافتند که رمز سلامت آنها، مصرف محصولات دریایی است که امگا-3 کافی برای عملکرد طبیعی سلول‌ها را فراهم می‌کند.


مطالعات وسیعی در زمینه آثار اُمگا-3 بر سلامت و عملکرد طبیعی ارگان‌های بدن صورت گرفته است که همگی موید نقش انکارناپذیر مصرف آبزیان در سلامت عمومی ‌بدن است.

در واقع بدن برای حفظ سلامت خود به یک سری چربی نیاز دارد که حتما باید از طریق غذا به بدن برسند، زیرا بدن توانایی ساخت این دو گروه چربی را نداشته و فقط از طریق رژیم غذایی می‌تواند این چربی‌ها را دریافت کند. به همین علت این چربی‌ها را، اسیدهای چرب ضروری نامیده اند. کمبود این چربی‌ها عوارض بسیار جدی را به دنبال دارد. از علایم پوستی گرفته تا علایم عصبی، گوارشی، عملکردی و مغزی از نتایج کمبود این چربی‌ها هستند.

این چربی‌ها شامل اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 می‌شوند که بدن، چربی‌ها دیگر را از آنها تولید می‌کند. این اسید‌های چرب برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند. بخشی از فعالیت آنها در کنترل انعقاد خون، ساختار سلولی و ساخت غشای سلول‌های مغزی موثر بوده و همچنین آثار بسیار مفیدی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌ها، بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و افسردگی، آسم و... دارند.

اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی‌ها به ویژه انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، ماهی‌های خاویاری، سالمون و... به مقدار زیاد وجود دارد. سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد.

منابع امگا-6 نیز بسیار گسترده‌اند و در انواع روغن‌های گیاهی مانند ذرت، آفتابگردان و... وجود دارد.

همان‌طور که عنوان شد، هر دو گروه این چربی‌ها برای بدن لازم و ضروری‌اند. اما رعایت نسبت مناسب میان مصرف آنها نیز بسیار پراهمیت است. متاسفانه در مناطقی از جهان مانند ایران که مصرف ماهیان و محصولات دریایی پایین است، نسبت مصرف امگا-6 به امگا-3 در حدود 20 به 1 است.

بنابراین، در چنین رژیمی‌مصرف چربی‌های سودمند امگا-3 پایین است. در حالی که بهترین نسبت مصرف امگا-6 به امگا-3، نسبت 4 به 1 است. چنین نسبتی با مصرف حداقل دو بار ماهی و محصولات غذایی دریایی در هفته به دست می‌آید.

نقش امگا-3 در بدن

امگا-3 در بدن به حدی مهم است که در مسیرهای مهم متابولیک بدن نقش دارد، فعالیت آن از سطح سلولی با شرکت در ساختمان غشای سلولی آغاز می‌شود و سلامت غشا را حفظ می‌کند. ویژگی‌های غشای سلولی تحت تاثیر نوع چربی است که مصرف می‌شود.

مصرف بالای چربی‌های اشباع سبب افزایش‌‌شکنندگی غشای سلولی می‌شود و زمینه بروز آسیب‌های سلولی و حتی بروز سرطان را در ابعاد سلولی فراهم می‌کند، در حالی که با مصرف چربی‌های سالم‌تر مانند امگا-3 سلول‌ها در برابر آسیب‌ها بیمه می‌شوند.

به تازگی ترکیبی به نام رزولوین شناسایی شده است که این ترکیب از تبدیل امگا-3 موجود در آبزیان در بدن به وجود می‌آید.

آثار مفید امگا-3 در درمان اختلالات روحی مانند افسردگی و اختلالات دو قطبی مشاهده شده است، بنابراین بسیاری از پزشکان در درمان بیماران خود امگا-3 را نیز لحاظ می‌کنند.

محققان همچنین ارتباط میان وضعیت امگا-3 و افسردگی پس از زایمان را مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق، میزان دوکوزاهگزانوئیک اسید در خون 380 زن استرالیایی شش ماه پس از زایمان بررسی و مشخص شد که افزایش یک درصدی میزان آن در خون سبب کاهش 59 درصدی در علایم افسردگی می‌شود.

در طول بارداری، روزانه در حدود 2/2 گرم اسید‌های چرب ضروری به مصرف جنین می‌رسد، در نتیجه پس از زایمان با کاهش میزان آنها در بدن مادر، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان افزایش می‌یابد.

جمع بندی

فواید مصرف امگا 3 :

1- كاهش كلسترول و تری گلیسریدهای خون.
2- كاهش فشار خون.
3- پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی. مصرف دو وعده ماهی در هفته خطر سكته و حملات قلبی را تا 50 درصد كاهش میدهد.
4- كاهش وزن.
5- درمان و كاهش دردهای مفاصل-آرتریت روماتوئید و آرتروز.
6- درمان پوكی استخوان. امگا 3 جذب كلسیم را افزایش داده و رسوب كلسیم را در استخوانها تسهیل میكند.
 7- درمان افسردگی. افرادی كه امگا3 به اندازه كافی دریافت نمیكنند بیشتر مستعد افسردگی میباشند.
8- التایم سوختگیها. با كاهش التهاب و تسریع التیام زخمها.
9- امگا 3 علایم آسم را تخفیف داده و امگا 6 آن را تشدید میكند.
10- كاهش دردهای قاعدگی.
11- كاهش التهاب در سرتاسر بدن.
12- جلوگیری از تصلب شرایین.
13- شل شدن و گشاد شدن عروق خونی. حفظ انعطاف پذیری دیواره عروق و پیشگیری از تشكیل پلاك در دیواره عروق.
14- جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی.
15- افزایش سطح هورمون رشد.افزایش رشد عضلات.
16- كاهش لخته شدن خون. خاصیت ضد انعقادی. كاهش ویسكوزیته (گرانروی) خون.
17- افزایش تمركز و قوه ادراك.
18- نقش در تكامل مغز و رشد سلولهای عصبی و حفظ سلامتی چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه میگردد). درمان خشكی چشم.
19- كاهش بروز سرطانهای پستان، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ.
20- كنترل و تعدیل اختلالات خود ایمنی.
21- پیشگیری و یا درمان: آلزایمر- آسم- اختلال كم توجهی- بیش فعالی -اختلال دو قطبی-اختلالات تغذیه ای -سرطانها-اگزما-میگرن-پسوریازیس-آكنه.
22- بهبود توان ذهنی و حافظه.
23- جلوگیری از پیری زود رس.
24- كاهش و پیشگیری از آریتمی.
25- تثبیت انسولین وقند خون.
26- پوست را لطیف و نرم میكند.

 

چه كسانی نباید امگا 3 مصرف كنند:

1- افرادی كه دچار اختلالات خونی میباشند.
2- كسانی كه پوستشان براحتی دچار كوفتگی و كبود شدگی میگردد.
3- كسانی كه از داروهای رقیق كننده خون مثل آسپرین و یا وارفارین استفاده میكنند. چونكه امگا 3 نیز  دارای خاصیت رقیق سازی خون است.
4- افرادی كه به غذاهای دریایی حساسیت دارند.
5- مصرف دوز بالای امگا 3 سیستم ایمنی بدن را سركوب میكند بنابراین كسانی كه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نبایستی از آن استفاده كنند.
6- افرادی كه فشار خون خیلی بالا و كنترل نشده دارند.


عوارض جانبی امگا 3:

مصرف به اندازه امگا 3 بسیار بی خطر است.
1- مصرف بیش از حد امگا 3 موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانید در دهان میشود
2- مصرف دوز بالای امگا 3 جذب ویتامینهای A-D-E وK را كاهش میدهد.
3- بوی ماهی در تنفس، مدفوع روغنی و چرب از عوارض نادر مصرف امگا 3 میباشد.
4- در برخی افراد دیابتی موجب بالا رفتن قند خون میگردد.
5- مصرف بیش از 3 گرم امگا 3 در روز خطر سكته هموراژیك (پاره شدن عروق مغز) را افزایش میدهد



برچسب ها: امگا3،
ارسال توسط پوریا فرخی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد وبلاگ را در این 2سال چگونه بررسی میکنید؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

شارژ ایرانسل

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی